söndag, april 12, 2015

Asiatisk sallad med nudlar, ingefärsmarinerade morötter, edamamebönor och edamameröra


Jag gillar verkligen de asiatiska smakerna. För ett tag sedan gjorde jag en asiatisk sallad med nudlar, ingefärsmarinerade morötter, edamamebönor, röd chilifrukt, avokado och edamameröra.

Jag hyvlade några morötter tunt med en mandolin. Sedan fick de dra en halvtimme i en marinad av ett par tsk riven ingefära, några msk rapsolja, en tsk sesamolja, två msk risvinäger, en msk citronsaft, en halv hackad röd chilifrukt, salt och lite honung.

I övrigt kokade jag nudlarna och gjorde en edamameröra, inspirerad av en dip från systrarna Eisenmans senaste kokbok. "Till bords med systrarna Eisenman" är förresten en fantastisk kokbok, som jag varmt rekommenderar. Jag skulle vilja laga varenda recept i den.

Jag kokade upp 150 g frysta edamamebönor/sojabönor i lite vatten några minuter. Sedan hällde jag av lite av vattnet och mixade det hela tillsammans med 1 msk tahini, 2 msk citronsaft, lite olivolja, ännu mindre sesamolja, en halv liten riven vitlöksklyfta, lite rostade sesamfrön, rikligt med havssalt, svartpeppar och cayennepeppar. 

Jag la upp allt på ett fat tillsammans med nämnda grönsaker plus lite skivad sommarlök, rostade sesamfrön och koriander.

Inga kommentarer: