måndag, juni 22, 2015

Medelhavsbuffet


I helgen var vi sugna på "medelhavsmat". Det gick inte att välja en rätt, utan det blev en liten buffet i miniformat (fyra personer).

Det blev en sallad med grillad romansallad, cocktailtomater, rostade brödkrutonger och mozarella.

Jag grillade också aubergineskivor på grilljärnet.

Jag gjorde dessutom en puttanescaröra genom att hacka två vitlöksklyftor, 3 inlagda sardellfiléer, 2 msk kapris och 1 dl svarta oliver. Hacket fick fräsa kort i olja, innan jag hällde på en burk krossade tomater. Röran fick koka ihop under ca en halvtimme och serverades varm.

Jag gjorde en sardellolja genom att låta 6 sardellfiléer "smälta" tillsammans med två hackade vitlöksklyftor i 1,5 dl olivolja, på svag till medelstark värme ca en halvtimme. Efteråt silade jag bort sardell- och vitlöksbitarna.

Det blev också en paprikaröra - tre inlagda grillade paprikor mixades med 1 dl rostade cashewnötter och 3 msk valnötter.

Jag tinade fyra stora pilgrimsmusslor och skar dem i tunna skivor till en carpaccio, tillsammans med citronsaft, olivolja, salt och peppar.

En fetaost fick grädda i 200-gradig ugn ca 10 minuter. Den serverades varm med oregano och olivolja. 

Till detta åt vi matvete, morotsstavar, korv, lufttorkad kroatisk skinka och bröd.

Vi blev ganska mätta.

Inga kommentarer: