söndag, april 02, 2006

Entrecôte, citronrisotto och grön sparris

Det har inte blivit så mycket matlagning på sistone. Igår kväll var Thekla, Martin, Johan, Magnus och jag på Röda Kran och njöt av deras goda mat - råraka, rödbetsbiffar med pepparrotsyoghurt, kalventrecôte och fisksoppa. Efter middagen såg vi Inside man på bio. Det var en riktigt bra film!

I fredags, däremot, bjöd jag Magnus på entrecôte, citronrisotto och grön sparris. Till risotton fräste jag 3 dl arborioris snabbt i en halv msk smör och en msk citronolja. Sedan fyllde jag på med en dl vitt vin och en dl vatten samt rivet skal från en citron och saften från en halv. Efter att vätskan kokat in fyllde jag på med ytterligare en dl vatten eller vin, totalt blev det ca 3 dl vin och 8-9 dl vatten. Före servering saltade och pepprade vi samt adderade riven parmesanost och en msk smör. Entrecôten stekte vi rakt upp och ner och den gröna sparrisen koktes lätt. Före serveringen strödde vi hackad färsk basilika över rätten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Citronrisotto låter ju underbart! Vi såg också Inside man, och tyckte den var riktigt bra.

Pia sa...

Ja, det var den verkligen! Man satt som klistrad trots att den var två timmar lång...

Hoppas att allt är bra med er, Eva!