söndag, december 02, 2007

Pepparkakscheesecake


Igår firade vi Izas ettårsdag med familjen. T o m Iza fick smaka "sin" pepparkakscheesecake.

Kakreceptet kommer från boken Vinterns söta, skriven av Monica Eisenman och Liza Eisenman Frisk.

Kör ca 25 pepparkakor och 75 g smör i en matberedare och tryck sedan ut blandningen i botten av en form med löstagbar kant. Kyl sedan. Rör ihop 800 g philadelphiaost med 2 1/2 dl strösocker (jag kommer att minska mängden socker om jag gör kakan fler gånger för den blev ganska söt). Blanda i 2 msk vetemjöl, 2 tsk vaniljsocker, 1/2 tsk salt, 1 tsk kanel, 1 tsk ingefära, 1/2 tsk kryddnejlika och rör till en jämn smet. Tillsätt fyra ägg, ett i taget, under omrörning.

Häll hälften av smeten i formen och grädda i 175 grader i 15-20 minuter. Lägg ut ca 10 pepparkakor och fyll på med resten av smeten. Grädda ytterligare 35-40 minuter i nedre delen av ugnen (jag gräddade den mer än 45 minuter, p g a vår gasugn).

Låt kakan kallna och bred därefter ut en glasyr gjord på 100 g philadephiaost ihoprörd med 1 dl florsocker. Dekorera med pepparkakor.

Iza smakade på ett glasunderlägg också. Det var ungefär lika gott som kakan.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle nog föredra kakan framför glasunderlägg... ;)

Anonym sa...

Jaaaa! Jag hade tappat bort var jag hittade just detta recept, så jag googlade "pepparkakscheesecake" och fick en massa träffar, till sluuut hittade jag rätt recept. Hade nämligen glömt bort att det var från boken Vinterns söta (som jag önskat mig i julklapp). Hur som helst (vilken babbel) tack för att DU lagt ut det på din blogg! Och så är det ju kul att hitta en ny, fin, rolig blogg att läsa! =)

Mvh Malin

Anonym sa...

Sådär... Nu har jag kollat lite på din blogg! Hur många goda recept som helst!!! Kanon! Toppenblogg tycker jag...

/Malin igen

Sara sa...

Ska det verkligen vara 800 gram philadelphiaost i kakan ? Vad söt Iza är !

Pia sa...

Ja, det stämmer faktiskt. 800 g i kakan och dessutom 100 g till i glasyren. Det låter otroligt mycket, men det är ju inte så mycket annat i kakan förutom ägg och kryddor. Den blev väldigt mäktig, så om man vill kan man ju göra hälften så stor i en mindre form. Vi var nio vuxna och 1/3 av kakan blev över.

Pia sa...

Vad kul att du gillar bloggen, Malin! Ursäkta att det tog lite tid för mig att publicera din kommentar.

lina sa...

Den måste jag testa! Vilken mysig och fin blogg du har:)

Pia sa...

Kul att du tycker det, Lina!

Pia sa...

Nu hittade jag till din blogg också, Lina! Kul - massor med gott!

Unknown sa...

Sa mysigt! Kakan ser fantastiskt god ut. Jag har bestallt boken (ligger hemma och vantar pa mig). Sa det ska bli spannande.

Anonym sa...

Hej! Jag har förlagt min vinterns söta, tre dagar innan jul-argh! Beslöt mig att söka på nätet och hittade din fina blogg. Tack! Jag har även ett årsbarn med dig min yngste är förr september 06;o) Ha en god jul. Anette ;o)

Pia sa...

Vad kul att du hade nytta av bloggen, Anette! God jul till dig och din familj!

Anonym sa...

Ja, troligen sa det ar