lördag, juli 25, 2009

Cheesecake New York


Häromdagen gjorde jag "Cheesecake New York", ännu ett recept från Allt om Mat.

Jag blandade 14 (12 enligt receptet) krossade digestivekex med 100 g (75 g enligt receptet) smält smör och 3 msk strösocker. Sedan tryckte jag ut röran i en form med avtagbar botten (ca 24 cm i diameter - det var tur att jag tog i med kex annars hade det knappast räckt) och gräddade ca 8 minuter i 175-gradig ugn.

Därefter vispade jag 400g philadelphiaost mjuk innan jag tillsatte en burk kondenserad mjölk ( ca 400 g). Jag vispade i tre ägg, ett i taget, samt skalet och saften av en stor citron. Sedan fyllde jag pajformen med smeten och gräddade i 150-gradig ugn ca 50 minuter.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jag håller just på att gå igenom mina cheesecake recept för att hitta det bästa. Jag har redan några absoluta favoriter.

Vad tyckte du om den här? Blev det inte sött med kondenserad mjölk i? Det brukar oftast inte vara socker i botten heller (inte de jag har gjort). Kul med ett lite annorlunda recept!

Pia sa...

Den kändes inte så söt.

Den kondenserade mjölken satte inte så stor prägel. Det blev ingen "kolasmak" direkt, men kanske en mer "mjuk smak" än i vanlig cheese cake.

Du får helt enkelt prova, Noorah! :-)

Unknown sa...

Du har nog rätt, Pia. Jag får prova. :)