fredag, juni 29, 2012

Grillade revbensspjäll med melonsallad


Igår åt vi grillade revbensspjäll med melonsallad. Jag har skrivit om revbenen tidigare, men det var några år sedan och de är väl värda att spridas igen. De blir otroligt möra och det faktum att de är en aning söta gör att man helt enkelt inte kan sluta äta.
 
I en jättestor gryta kokade upp ca 3 liter vatten tillsammans med två hackade morötter, en grovhackad gul lök, tre hackade vitlöksklyftor, 1 dl kinesisk soya, 5-10 svarta pepparkorn och 2 tsk salt. Sedan la jag i 2 kg tunna revbensspjäll, som fick puttra en timme i spadet.

Till glazen smälte jag 1 dl strösocker i en kastrull. Sedan tillsatte jag 1 dl balsamvinäger och lät sockerblandningen koka upp igen så att sockret åter smälte. Sedan tillsatte jag 1 dl koncentrerad oxfond, 4 dl vatten och fyra kvistar rosmarin. Koka ca 15 minuter och låt sedan svalna.

Pensla de avsvalnande spjällen flera gånger. Grilla dem och pensla gånger under grillningen.

Till detta åt vi en sallad med vattenmelon, fetaost, färsk mynta, hackad sommarlök och lite olivolja. Jag hade också gjort pommes frites  och en sås med crème fraiche, worcestershiresås, riven färsk ingefära, salt och peppar.

Inga kommentarer: