söndag, december 14, 2014

Ugnsbakad lax med citron och sesamfrön


Det är sällan jag är riktigt sugen på lax, men när jag väl äter det så är det ju verkligen gott! För ett tag sedan gjorde jag ugnsbakad lax med citron och sesamfrön med olika tillbehör. 

Jag la två färska laxsidor i en ugnsform. Pepprade och klickade ut lite smör på fisken plus täckte med några skivor citron. Ev behöver laxen saltas lite också. Laxen bakades i 100-gradig ugn tills innertemperaturen nådde 55 grader (ca en timme). Till sist strödde jag över lite rostade sesamfrön.

Till detta åt vi morötter, gurka och zucchini, som hyvlats tunt med mandolin. Dressingen bestod av olivolja, citronsaft, rostade sesamfrön, salt och peppar.

Såsen blev en majonnäsliknande variant där jag vispade en äggula med japansk soja och rapsolja.


Inga kommentarer: