söndag, mars 08, 2015

Karamelliserade endiver med apelsinsmör, rostade valnötter och saint agur tillsammans med lammrostbiff och potatiskaka


Karamelliserade endiver med apelsinsmör, rostade valnötter och saint agur spelade huvudrollen i gårdagens middag. Till endiverna åt vi också lammrostbiff och potatiskaka.

På bokrean köpte jag Karin Franssons kokbok "Fågel, fisk och grönt". I den hittade jag detta fina endiverecept. 

Skölj fyra endiver och ta eventuellt bort dåliga blad. Skär bort lite av roten och dela på hälften.Stek runt om i rikligt med smör tills de får lite färg. Klicka i 1-2 msk honung och låt endiverna karamelliseras en stund. Ta bort pannan från platten och häll över saften från en apelsin, en msk citronsaft och ett par msk vatten. Lägg i ett par kvistar rosmarin. Sätt tillbaka pannan på plattan och sänk värmen. Bräsera under lock i ca 10 minuter tills endiverna är mjuka. Salta och peppra och klicka i 2 msk smör. Servera med rostade valnötter (eller pekannötter) och mögelost.

Lammrostbiffarna saltade och pepprade jag innan jag stekte dem runt om i en het panna. Köttet fick sedan bakas klart i 150-gradig ugn till 55-56 grader i innertemperatur. 

Potatiskakan gjorde jag genom att hyvla potatis tunt (2 mm med mandolin). Jag packade potatisen i en djup ugnsform, saltade och pepprade mellan lagren. Jag la lite hyvlat smör i ett mittenlager samt ovanpå. Potatiskakan fick stå i 150-gradig ugn nästan en timme. 

Inga kommentarer: