söndag, april 12, 2015

Lammracks med ugnsbakade små potatisar och rödlökar, rosmarinsås, karamelliserade endiver samt bröd- och valnötskrisp


Under påskhelgen åt vi en del lamm, bland annat de här lammracks med ugnsbakade små potatisar och rödlökar, rosmarinsås, karamelliserade endiver och bröd- och valnötskrisp. Enkelt, men ändå gott! Inte så nyttigt kanske, men ibland får man unna sig.

Vi hade köpt två hela lammracks. Jag smorde in dem med en blandning av rapsolja, citronsaft, citronskal, hackad färsk rosmarin, salt och peppar. De fick stå och dra en stund innan jag stekte dem snabbt i en het panna med olja. Efter en stund klickade jag i lite smör i pannan. Sedan fick racksen bli klara i 150-gradig ugn. De fick gå tills de hade en ugnstemperatur på 56 grader, men det är ju en smaksak.

Jag tog bort ev brända rosmarinbitar från pannan, fyllde på med 1 dl vatten samt 2 dl vispgrädde. Såsen fick stå och puttra en stund, innan jag silade den och smakade av med salt, peppar och lite vitvinsvinäger.

Små delikatesspotatisar fick ugnsbakas i samma ugn tillsammans med olja, lite honung och salt. På slutet när de började bli klara (och lammet tagits ut), så höjde jag värmen till max på ugnen. Jag ugnsbakade också  några skalade rödlökar.

Jag tog bort ytterbladen på endiverna. Sedan halverade jag endiverna och stekte dem i smör samt ett par msk honung tills de fått lite färg runt om. Därefter sänkte jag värmen på spisen och hällde på lite vatten (inte så att det täckte, utan bara lite på botten). 

Till sist hackade jag surdegsbröd och valnötter, som jag sedan stekte gyllenbruna i smör. 

Inga kommentarer: