måndag, augusti 31, 2015

Smörstekt torskrygg med puylinser, vit sparris, rostade hasselnötter och brynt smör


Torskrygg är verkligen smidigt, gott och enkelt att variera! Ibland tar vi genvägen och använder fryst torsk. I helgen gjorde jag smörstekt torskrygg med puylinser, vit sparris, rostade hasselnötter och brynt smör.

Till fyra personer kokade jag ca 3 dl puylinser ca 20 minuter tills de var nästan klara. Sedan saltade jag och lät jag dem bli klara på eftervärmen i spadet. 

Den vita sparrisen putsade jag och kokade i lättsaltat vatten en kort stund tills den var "lagom mjuk".

Jag hyvlade en zucchini tunt och lät den ligga i kallt vatten. 

Sedan hackade jag gurka fint. Den fick sedan ligga i en separat skål med kallt vatten. 

Ca 1-1 1/2 dl hasselnötter fick rostas i en torr stekpanna, innan jag gnuggade dem i hushållspapper för att ta bort skalet.

Jag smälte 75 g smör i en kastrull, tog bort en en tredjedel för stekning av fisken och lät resten brynas. Det brynta smöret blandade jag sedan med 1/2 dl japansk soja och saften från en halv lime.

Till sist stekte jag fyra saltade och pepprade torskryggfiléer som jag delat på hälften. Först i olja och sedan med det smälta smöret (utan det vita i botten). Genom att smälta smöret i förväg, så slipper man sot.

Allt lades upp på ljumma tallrikar och dekorerades med harsyrablad.

Inga kommentarer: