söndag, oktober 02, 2005

Fransyska i bit med japansk sesamröra

Igår kväll åt vi en rätt som vi hämtat från kokboken "Det goda extra", skriven av Jacob Gray. Det är verkligen en bra kokbok med massor av annorlunda smakupplevelser!

Den här gången blev det fransyska i bit med japansk sesamröra. Enligt receptet ska det vara oxfilécarpaccio istället för fransyska och det är också jättegott, men den här gången blev det en ugnsstekt köttbit istället för rå oxfilé. Färsk tonfisk skulle säkert också passa bra.


Lägg ned två stora bitar kinakål i kokande lättsaltat vatten i ca 30 sekunder. Ta sedan upp dem och kyl med kallt vatten. Lägg ett paket glasnudlar i samma vatten och låt koka i två minuter. Sila av och kyl även dessa med kallt vatten.

I en skål blandar du 2 msk mango chutney, 3 msk risvinäger, 1 tsk sesamolja, några matskedar olivolja, 2 msk rostade sesamfrön, ett knippe finstrimlad sticklök, en halv färsk röd chilipeppar som du hackat, en pressad vitlöksklyfta samt salt och peppar. Blanda ned den avkylda kålen och nudlarna.

Som separat sås blandar du 4 äggulor (spara skalen för att servera såsen i om du vill), 1 msk finriven pepparrot, 2 msk teriyakisås och en ask klippt smörgåskrasse.


Fransyskan stekte vi i grillpanna med salt och peppar. Därefter smorde vi in den i sambal oelek och olivolja och stoppade den i ugnen. Det tog drygt en halvtimme för den att bli klar. Om du vill ha carpaccio så bankar du ut oxfilé mellan plastfolie. Sedan penslar du köttet med olivolja, saltar och pepprar.

5 kommentarer:

Noorah sa...

Nu har jag lite drygt 2 veckor kvar på den strikta GI-dieten innan jag börjar intoducera lite ris, pasta och sånt igen. Men fantasin börjar tryta. Jag antar att du givit upp GI-dietandet men du kanske har några goda tips ändå?

Pia sa...

Jag tycker att det är gott med förvälld kinakål (häll kokande vatten över och låt stå övertäckt några minuter), blandat med tamarisoja och antingen rostade sesamfrön, pumpafrön eller solrosfrön. Det finns en röra med alger och rostade sesamfrön som är väldigt god också. Vanlig japansk soja blir säkert god, om det inte går att få tag på tamarisoja.

Gröna ärtor är en annan grönsak som jag gillar. Man kan ju göra en soppa på mixade ärtor, buljong och crème fraiche exempelvis.

En annan idé är brysselkål som du halverar, kokar i buljong, sköljer av i kallt vatten och sedan blandar med citronolja, timjan, salt och peppar.

Har du tips på några goda GI-rätter som du brukar laga?

Noorah sa...

Jag har gjort en rätt med aubergine som jag tyckte var gott och väldigt enkelt. Jag hackade aubergine, squash och tomater, pepprade lite och smulade över fetaost och lite olivolja. Sen stoppade jag in det i ugnen tills osten börjat smälta och grönsakerna fått lite färg. Super enkelt.
Jag har dessutom gjort quornfärs som jag har kryddat ganska mycket och sen fyllt i paprikor tillsammans med lite riven ost. Det är klart en favorit också väldigt enkel och ett plus är att man blir mätt! (ha ha...)
Jag har fått för mig att ärtor är förbjudna enligt GI... Eller är jag helt ute och cyklar?
Kinakålen och det med alger låte smarrigt. Algerna påminner mig om en rätt som min moster (Lena) gör emellanåt med alger, hela champinjoner och vinäger. Det borde man kunna äta nu också egentligen. Nä, nu blir jag riktigt hungrig... bäst jag går och lägger mig istället.

Pia sa...

Tack för tipsen! På Fredrik Paulúns hemsida så hittar du GI-tabeller. "Godkänd" mat ska ju ha GI-värde under 70. Gröna ärtor har 68.

Kolla på www.paulun.se under rubriken GI-tabeller!

Pia sa...

Det finns förresten flera sidor att välja mellan - välj rubriken "hemsida"!