lördag, januari 21, 2006

Oxfilé, ugnstekta tillbehör och pepparsås

Igår kväll bjöd jag Magnus på något av en klassiker, oxfilé, ugnstekta tillbehör och pepparsås.

Jag halverade och förkokte små potatisar och majrovor lätt var för sig. Sedan la jag ut dem på en oljad plåt, saltade och pepprade. De ugnsstektes på hög värme ca en kvart. Därefter tog jag ut dem ur ugnen och kompletterade med halverade cocktailtomater på plåten, samt färsk timjan och mejram. Sedan stoppade jag in plåten ytterligare fem minuter.

Till pepparsåsen använde jag en färdig pepparsås från kyldisken i butiken. Riktigt god och kryddig i sig själv, men jag adderade lite färsk timjan, tamarisoja, köttfond och en hackad vitlöksklyfta.

Och så lätt stekt oxfilé...

1 kommentar:

Pia sa...

Jag brukar koka en del rotfrukter innan jag stoppar in dem i ugnen, för att det ska gå snabbare att ugnssteka dem. Jag vet inte riktigt hur det påverkar smaken...