söndag, juni 01, 2008

Vår gamla jordgubbsfavorit


Vi hade glömt att köpa kanelstång till "vår gamla jordgubbsfavorit", så det blev kardemummakärnor som fick sätta smak istället den här gången. Det blev också gott.

Koka en dl vatten, en dl socker, en liten delad röd chilifrukt, 3-4 gröna delade kardemummakärnor och några matskedar pressad citronsaft ca 10 minuter och låt sedan svalna. När lagen har kallnat så häll den över en liter delade jordgubbar och låter det hela dra någon timme. Servera med glass!

6 kommentarer:

Unknown sa...

Det låter gott. Jag har länge tänkt att prova att marinera jordgubbarna men inte riktigt vågat (tänk om man "förstör" jordgubbarna... de är heliga, hi hi).
Jag ska nog prova ändå.
Ska man ha kärnorna med från chilin eller blir det för bra?
Hoppas allt är bra med er annars.
tack för senast förresten.

Pia sa...

Tack själv för senast, Noorah! Vi brukar ha kärnorna kvar och du behöver inte heller vara rädd för att det drar för länge. Allt sockret väger upp på något vis.

Anonym sa...

det låter spännande och gott! jag har inte vågat prova efterrätter med chili än, men jag kanske inte ska vara så rädd för att testa? :)

Pia sa...

Jag tycker att chili ger en lite spännande knorr på slutet!

Anonym sa...

Chili i efterrätt är luvlig fest för smaklökarna. Gjorde för några år sedan en efterätt med chili och rom marinerad ananas med glass, en efterrätt som det talas om än idag. Jag ska definitivt testa denna…

Pia sa...

Mmm, det låter gott Linda! Kan du möjligtvis tänka dig att berätta receptet? /Pia