lördag, januari 18, 2014

Vietnamesisk biffsallad


Tidigare när jag har gjort vietnamesisk biffsallad har jag stekt köttet i strimlor och serverat salladen i små skålar. Nu har jag kommit till sans och insett hur man egentligen ska tillaga rätten! Med entrecote stekt i tjocka skivor blir rätten mycket godare.

Jag började med såsen och blandade en halv urkärnad röd chilifrukt med en pressad vitlöksklyfta och 5 msk strösocker. Jag hällde över en halv dl kokande vatten och rörde tills sockret löst upp sig. Sedan rörde jag ner en dl limesaft och en halv dl fisksås. Såsen fick sedan stå i kylen några timmar.

Jag sköljde av en stor bit entrecote (ca 800 g) i vatten, torkade av den med papper och skar den i tre tjocka skivor. Sedan la jag köttet i en plastpåse tillsammans med två pressade vitlöksklyftor, en msk brun farin, en msk fisksås och hackat citrongräs. Påsen fick ligga i kylen någon timme. Sedan tog jag ut köttet ca en timme före tillagningen, torkade med papper, saltade och pepprade och förpackade i smörpapper. 

När det var dags att steka köttet hettade jag upp stekpannan, hällde i rikligt med olja och la i köttet. Det puttrade och fräste någon minut och sedan vände jag köttskivorna och de fick steka någon minut på andra sidan. Jag la i en klick smör och sänkte värmen till medelvärme. Jag vände köttet emellanåt och när det kändes lagom fast (absolut inte för fast, enligt min smak) så tog jag upp köttskivorna och lät dem vila på en skärbräda ca 10 minuter.

På ett stort fat la jag upp tillbehören, kokta risnudlar, hackad rödlök, strimlad purjolök, små morotsstavar, sallad och gurka.

Till sist skar jag upp köttet i skivor och la över tillbehören. Jag strödde över hackade jordnötter och koriander och sedan hällde jag över en del av såsen. Resten av såsen serverades i en separat skål.

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

HUR GOTT SOM HELST!!!!

Pia sa...

Vietnamesiskt är verkligen gott! Tyvärr lyckas jag inte ladda upp fotot.