torsdag, maj 29, 2014

Grillad aubergine med tomat, basilikapesto och rostade hasselnötter


Det kändes inte som att jag hade utforskat smakkombinationen apelsin, vitlök, tomat och basilika tillräckligt, så härom helgen gjorde jag grillad aubergine med tomat, basilikapesto och rostade hasselnötter. Det blev riktigt gott! Såsen blev lite rinnig, så den ska man nog servera separat.

Jag skar två auberginefrukter i skivor, saltade dem och lät dem dra en stund. Sedan torkade jag av vätskan som bildats på ytan.

Jag rostade hasselnötter i en stekpanna och tog bort så mycket skal jag kunde. Jag kärnade ur några tomater och skar dessa i små bitar.

Bladen från en halv basilikaplanta mixade jag tillsammans med två stora vitlöksklyftor, saften från en apelsin, lite rapsolja, salt och peppar.

Till sist grillade jag aubergineskivorna och la upp allt på ett fat. 

Inga kommentarer: