söndag, november 09, 2014

Annas fänkålssallad med citron och parmesan


Jag fortsätter prova mig fram i Anna och Fanny Bergenströms fina kokbok Det goda enkla. Där finns så många goda, men ändå okomplicerade, recept. Senaste receptet är Annas fänkålssallad med citron och parmesan. Den kommer jag att göra om och om igen. Kanske kommer jag att dra ner lite på mängden dressing framöver. 

I originalreceptet blandar man följande till dressingen: 1 tsk dijonsenap, lite flingsalt, lite svartpeppar, 1/2 tsk honung, 1 msk vitvinsvinäger, 5 msk mild olja, en riven vitlöksklyfta och skalet från en citron. 

Ansa och skölj två fänkålsstånd. Hyvla dem fint med mandolin. Häll över dressingen och rör runt. Strö över hyvlad parmesan, rostade valnötter och fint hackad bladpersilja. Man kan också ha i lite ruccolasallad.

1 kommentar:

Unknown sa...

Låter verkligen gott! Jag får nog införskaffa boken jag med :)