lördag, augusti 06, 2005

En salig blandning

Igår hade jag beslutsångest, vilket resulterade i en salig blandning på middagsbordet. Rätterna som jag serverade passade inte riktigt ihop, utan istället blev det lite som ett buffetbord. Nåja, varje rätt för sig var faktiskt riktigt god!

Min kusin Eva tipsade mig om kokboken Klaras GI-mat, som jag faktiskt redan hade i bokhyllan men ännu inte använt. Här finns ju med massor av goda GI-recept! I boken hittade jag bön- och chèvrebollar med basilikasås. 250 g stora vita bönor mixas tillsammans med 125 g chèvre (utan kanter) och lite olivolja. Jag stoppade i lite lättcrèmefraiche på eget bevåg också. Blanda ner en liten finhackad rödlök och smaka av med salt och peppar. Forma röran till små bollar och sätt i kylskåp en stund. Som sås mixar du en kruka basilika, 1 dl olivolja och salt och peppar. I går hoppade jag över basilikasåsen och serverade några salladsblad till istället.

I senaste Elle a'la carte hittade jag ett recept på grillade kronärtskockor. Jag gjorde en egen variant. Jag kokade kronärtskockor i vatten ca 15 minuter. När de sedan svalnat och runnit av så delade jag dem i klyftor. Klyftorna stekte jag på ett räfflat grilljärn (vi har ingen grill) tillsammans med olja och vitlöksbitar. När de fått färg hällde jag på lite vitt vin, citronsaft och hackad bladpersilja.

Jag har precis inhandlat några av NewYorkkocken Marcus Samuelssons kokböcker. De är en njutning att läsa! Igår skulle jag laga en svampragu med svartrot. Tyvärr fanns ingen svartrot i butiken, så det blev svampragu med palsternacka istället. Skala och hacka fem små palsternackor. Koka ca 10 minuter eller tills de fortfarande ger tuggmotstånd. Smält en msk smör och en msk olja i stekpanna. Fräs två finhackade scharlottenlökar och två hackade vitlöksklyftor och tillsätt därefter 7 1/2 dl blandad svamp samt palsternackan. Fräs i drygt fem minuter tills det mesta av vätskan har kokat bort. Tillsätt 2 1/2 dl vispgrädde (jag tog en mindre mängd matlagningsgrädde istället och det fungerade hur bra som helst), 1 1/4 dl lättcrèmefraiche, 2 msk portvin/madeira och en msk torkad mejram. Låt puttra ca 10 minuter och smaksätt med salt och peppar. Det här blir riktigt gott!

Till detta serverade jag en köttbit.

1 kommentar:

Pia sa...

Jo det har jag också hört. Men som tröst kan jag berätta att man får äta morötter, om de är råa! Sötpotatis är "nästan" OK. Om man äter den tillsammans med något som har lägre GI-värde så är den "helt" OK. Det är ju det totala GI-värdet i en rätt som gäller.

Bönor, linser, kikärtor, dinkel, quinoa, bulgur och pasta är också OK! (Förutom om man är strikt den första tiden...)

Linser, ja. Igår gjorde jag en god linssoppa. Jag hettade upp röda linser i olja tillsammans med blomkålsbitar, stora klyftor lök, garam masala, curry, spiskummin, färsk ingefära, sambal oelek, vitlök och chili. Sedan hällde jag på buljong och efter ett tag en skvätt matlagningsgrädde och färsk koriander.

Men man kan bli lite trött på linser...