måndag, maj 22, 2006

Nöt- och aprikosbröd

Igår gjorde jag en variant av det nöt- och aprikosbröd som jag gjorde i december. Det var gott framför hockeyn.

Jag halverade torkade aprikoser (två påsar) och la dem i blöt en timme så att de mjuknade. 50 g jäst löste jag upp i 2 dl ljummet vatten och sedan blandade jag i ytterligare en liter ljummet vatten, 2 msk salt och 2 tsk honung. Därefter tillsatte jag 9 dl fullkornsdinkelmjöl, 3 dl havregryn, 8 dl fint durumvetemjöl och 4 dl vanligt vetemjöl. Jag arbetade ihop degen med degvispar i ca 5 minuter innan jag hällde i en påse hasselnötter, en halv påse mandel, en liten påse valnötter, de uppmjukade aprikoserna och 2 dl linfrön. Degen fick jäsa övertäckt en och en halv timme.

Därefter arbetade jag den på nytt med vispen, innan jag hällde upp den kletiga degen i tre stora avlånga smorda formar. Efter ytterligare en timmes jäsning gräddade jag alla tre bröden samtidigt i den 275-gradiga ugnen ca 20 minuter. Sedan stängde jag av ugnen och lät bröden stå på eftervärme ca 20 minuter.

Inga kommentarer: