fredag, augusti 17, 2007

Kyckling med dragonbönor och kall senapssås


Ikväll har vi ätit kyckling med dragonbönor och kall senapssås.

Jag marinerade mungbönor i en msk olivolja, två msk vitvinsvinäger, rejält med färsk dragon, en tsk flytande honung samt salt och peppar.

Kycklingefiléerna saltade och pepprade jag rikligt. Sedan stekte jag dem på hög värme så att de fick färg. Därefter hyvlade jag över parmesanost och ugnsstekte jag filéerna ca 10-15 minuter i 150 grader.

Till detta åt vi en kall senapssås gjord på lätt crème fraiche, dijonsenap efter smak samt salt och peppar. Över alltihop strödde jag knaperstekta baconbitar.

Magnus åt pommes frites också, men det hoppade jag över med min GI-diet.

4 kommentarer:

Sara sa...

Hej Pia ! Var köper du mungbönor någonstans ? Torkade eller på burk ? /Sara

Pia sa...

De är torkade och jag har för mig att jag köpte dem på Hemköp, Sara. Jag tycker att bönor blir allra godast när de kokas så att det fortfarande finns tuggmotstånd. Det är svårt att hitta den optimala koktiden, så jag brukar provsmaka om och om igen på slutet.

Anonym sa...

Jag kokade mungbönor en gång, men då blev de jättesega. Har du råkat ut för det?

Pia sa...

Nej, inte direkt. När man förväller bönor kan ju en del flyta upp till ytan och inte bli ordentligt förvällda (jag brukar plocka bort dem). Men om man kokar dem så blir de ju hårda snarare än sega. Jag vet inte.