onsdag, juli 30, 2014

Grillad kycklinglårfilé med saltbakade rödbetor, kapris, basilika och citronmajonnäs


Det blir mycket grillat den här soligt varma sommaren. Senast grillade jag kycklinglårfilé, en tacksam kycklingdel som enkelt blir saftig.

Jag marinerade filéerna i tamarisoja, citronsaft, rivet citronskal, rapsolja, salt, peppar och cayennepeppar. Sedan grillade jag dem hastigt, först på direkt värme och därefter på indirekt. 

Till detta åt vi bland annat saltbakade rödbetor. Jag skrubbade betorna och paketerade ihop dem tillsammans med grovt salt i ugnsfolie. Paketet fick ligga tätt intill briketterna nere i grillen, ca 30 minuter.

Jag grillade också blomkål, portabellosvamp och rödlök. Alltihop serverades tillsammans med mellanstora kapris, basilika, bladpersilja och en stark citronmajonnäs (hemgjord majonnäs blandad med citronsaft, tabasco och cayennepeppar). Jag tycker att kombinationen kapris, basilika och rödbetor passade fint ihop. 

Inga kommentarer: