lördag, februari 21, 2015

Sea bream med svart ris, rödbetschips, rödbetskräm, shiitakesvamp, polkabetor och rödbetsskum


Min man fyller år på alla hjärtans dag, så vid det tillfället motade jag ut honom ur köket och tog över grytorna. Det blev egenfiléad sea bream med svart ris, rödbetschips, rödbetskräm, shiitakesvamp, polkabetor och rödbetsskum.

Några dagar tidigare gick jag på matlagningskurs med fisk- och skaldjurstema på Mat & Vin Slottsparken. Jag lärde mig att filéa olika sorters fisksorter och öppna ostron. Spännande! Jag tänkte sedan, att om jag inte provade på att filéa på egen hand direkt så skulle jag nog aldrig våga köpa en hel fisk. 

Jag köpte tre fina hela sea bream och jag lyckades faktiskt filéa dem! Till det här receptet kan man såklart använda färdiga filéer av någon sorts vit fisk, om man föredrar det. 

Jag började med att skala och klyfta två rödlökar. Lägg dem i en ugnsform och grädda i 175-gradig ugn tills de verkar klara. Det gör inget om de svalnar.

Koka svart thairis.

Skala och dela 7 rödbetor. Koka 6 av dem riktigt mjuka i saltat vatten. 

Hacka två schalottenlökar och fräs mjuka i lite olja. Blanda 4 rödbetor med hälften av schalottenlöken. Mixa till ett mos. Blanda med en burk mascarponeost. Smaka av med salt och peppar till en god puré.

Blanda 2 rödbetor med resten av schalottenlöken samt några dl mjölk. Låt koka upp och sedan svalna. Detta ska bli ett rödbetsskum.

Hyvla den sista rödbetan tunt med mandolin. Fritera och låt rinna av på papper. Salta och peppra.

Dela fiskfiléerna på längden och forma ringar av dem på en bakplåtsklädd plåt. Salta och peppra. Ugnsbaka i 100-gradig ugn ca 10 minuter eller tills de känns/ser lagom gräddade ut. Klä formen med plastfolie så att fiskbitarna håller sig ljumma.

Smörstek shiitakesvamp. Mixa rödbetsmjölken till ett skum.

Lägg upp alltihop på fat och dekorera med tunt mandolinhyvlade polkabetor. Jag valde att fylla fiskringarna med ris.

Inga kommentarer: