onsdag, september 14, 2005

Lisas valnötsglass

Mmmm... Jag hittade ett recept på valnötsglass på Lisa Förare-Winbladhs blogg. Den blev riktigt god! Den blev ganska söt, så nästa gång ska jag nog testa att ta lite mindre socker.

Till fyra små portioner ska man krossa 100 g orostade valnötter grovt med fingrarna. Koka upp 4 dl mjölk, valnötterna, en vaniljstång och 70 g socker och låt sjuda i ca tio minuter. Låt sedan blandningen svalna i ca 15 minuter. Sila bort nötterna, låt dem rinna av och ställ dem i kylen. Vispa 2 ägg och 70 g socker till ett pösigt skum. Vispa ner mjölken i äggblandningen. Värm smeten försiktigt och under ständig vispning tills den precis börjar tjockna. Testa genom att doppa en sked i smeten - när du ser att smeten börjar fastna i skeden ska du omedelbart ta kastrullen bort från spisen. Fortsätt vispa ett par minuter. Låt svalna lite och ställ sedan i kylskåpet för att svalna helt. Frys smeten i en glassmaskin och tillsätt valnötterna i slutet. Stoppa sedan i frysen minst några timmar.

2 kommentarer:

Pia sa...

Haha... Avslöjad... Jag börjar tycka att GI-dieten är lite tråkig och det märks knappt något på vågen. Kanske beror det på glassen och andra undantag.

Jag tänker fortfarande utifrån GI, men gör lite undantag ibland. Som sagt.

Jag ska fundera på fler GI-recept... Har du något tips, Noorah?

Pia sa...

Om man inte har glassmaskin så kan man ta ut glassen ur frysen en gång i kvarten och röra runt.