lördag, september 03, 2005

Kalvkotlett med vallmopolenta, vitlöksspenat och salviasås

Igår tillagade vi kalvkotlett med vallmopolenta, vitlöksspenat och salviasås.

Till polentan kokar man upp 7,5 dl buljong. Därefter vispar man ner 1,5 dl polenta. Detta får puttra några minuter. Om man inte är rädd för fett kan man blanda i lite smör eller grädde. Häll smeten i en smord pajform och strö blå vallmofrön över. Stoppa formen i ugnen på hög värme och låt den stå där tills allt fått färg.

Salviasåsen bestod av ca 2 dl matlagningsgrädde, lite mjölk, en halv buljongtärning, en rejäl skvätt konjak, några matskedar klippt salvia samt salt och peppar efter smak. Detta fick puttra en bra stund.

Vi skivade vitlök tunt och stekte i olja en kort stund. Sedan rörde vi ner två paket färsk babyspenat (200g) och rivet citronskal från en halv citron. Salt och peppar.


Kalvkotletten stekte vi rakt upp och ner med salt och peppar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det här med GI verkar lite intressant. Slipper man blodsockersvängningarna? Jag blir alltid lite lynnig i hungrigt tillstånd... Men vegetarisk GI-mat då? Finns det? Jag tycker bara att det verkar handla om kött hela tiden...

Pia sa...

Ja, faktiskt så slipper man en del av blodsockersvängningarna men inte helt. Jag kan fortfarande bli riktigt vresig när jag är hungrig.

Det som är bra är att sockersuget minskar. Nuförtiden kan jag bli bjuden på en god smulpaj och tacka nej. Det var en omöjlighet förut.

Fisk, gärna fet fisk som lax, och baljväxter är ju väldigt bra GI-mässigt!

Polenta, som vi åt i fredags, är inte bra men även om jag åt det så har inte mitt sockersug ökat direkt. Igår åt vi hemmagjorda pizzor. Hm.....