fredag, november 24, 2006

Tamarikyckling


Inspirerad av Renée Voltaire gjorde jag igår tamarikyckling i ugn. Jag delade två stora kycklingfiléer i fyra bitar vardera och placerade bitarna i en ugnsform. Över detta hällde jag en blandning av tre msk tamarisoja, saften från en halv citron, tre msk olivolja och två hackade vitlöksklyftor. Efter att ha saltat och pepprat stoppade jag in formen i ugnen på ca 200 grader i ca 10-15 minuter. Därefter tog jag ut formen och vände på kycklingbitarna, för att sedan "grädda" ytterligare 5-10 minuter.

Till detta åt vi kokt matvete (gott och nyttigt alternativ till ris) och en tomatsallad på tomat, stora vita bönor, salladslök, rostade solrosfrön, citronolja, en gnutta sesamolja, risvinäger, sambal oelek, flytande honung och lite havssalt.

Inga kommentarer: