tisdag, juli 06, 2010

Riddarbageriets raisin sourdough


Idag har jag gjort Riddarbageriets raisin sourdough, ett saftigt och luftigt surdegsbröd med lite seg skorpa. Brödet blev högt och fint och smakar inte alls russin eftersom russinen finfördelats.

Igår kväll hällde jag 50 g 50-gradigt vatten över 50 g russin. Det fick stå en stund innan jag mixade blandningen med stavmixer. Därefter mixade jag ner 40 g vetemjöl och 40 g rågsurdeg. Röran fick stå inplastad i rumstemperatur över natten.

I morse blandade jag röran med 450 g vatten, 15 g jäst, 520 g vetemjöl special och 150 g grahamsmjöl. Jag körde degen 2 minuter i degblandare på låg växel och därefter 5 minuter på mellanväxel. Efter det tillsatte jag 18 g salt och fortsatte köra på mellanväxel ca 10 minuter. Degen fick sedan vila i två timmar innan jag delade den i två bitar, runddrev (vek in sidorna undertill) den och gjorde spolformade bröd. Jag strödde mjöl över bröden innan de fick vila i en och en halv timme på plåt. Innan bröden åkte in i en 250-gradig ugn skar jag snitt i sidan av bröden. Jag sprutade in lite vatten i ugnen och lät sedan bröden gräddas på något lägre temperatur 25-35 minuter.

Inga kommentarer: