tisdag, januari 27, 2015

Ugnsbakad torsk med tapiocapärlor, svart thairis, konfiterad fänkål och en kokossås


Under helgen som gick gjorde hela familjen "en utflykt" till en asiatisk butik på Möllevångstorget. Speciellt barnen tyckte att det var spännande. Även vi vuxna, får vi väl erkänna.

Vi köpte bland annat en mängd starka chilisåser (en med vitlök, en med banansmak o s v), torkade räkor, five spices och en sås med räksmak. Vi köpte också tapiocapärlor, som jag länge har velat testa.

Tapiocapärlorna får en geléaktig och gummilik konsistens när de kokas och det är säkert inte alla som gillar dem. Men jag tycker att de var ganska fascinerande. Jag smaksatte dem med soja och serverade dem tillsammans med torsk, svart thairis (nya favoriten), konfiterad fänkål och en sås gjord på kokosmjölk.

Fänkålen gjorde jag på Myllymäkis vis. Rensa två fänkålsstänger och skär dem i klyftor. Fördela i en ugnsform. Strö över rivet skal från en citron, fyra hackade vitlöksklyftor, raspet från tio timjankvistar och ett par lagerblad. Salta och häll över olja så att det nästan täcker. Fyll på med lite vatten. Sätt i 175-gradig ugn knappt en timme (för oss gick det snabbare, så känn med en gaffel efter hand). Fyll ev på med vatten under tiden, så att inte oljan blir för varm.

Tapiocapärlorna kokade jag i vatten tills de blev genomskinliga. Vi hade stora pärlor, så det tog nog iallafall 40 minuter. Häll av vattnet och skölj med kallt vatten. Låt stå och dra i lite soja.

Till såsen fräste jag en hackad morot, två hackade schalottenlökar och en msk fänkålsfrön i lite olja. Sedan fyllde jag på med 2 dl vitt vin och 2 dl vatten. Reducera ner till knappt hälften. Sila. Tillsätt en förpackning kokosmjölk. Salta och peppra (väldigt viktigt för att få fram smaken).

Till detta åt vi färsk torskfilé med salt och lite smörklickar på. Den fick stå i 150-gradig ugn tills den nådde en innertemperatur på 55 grader.

Inga kommentarer: