lördag, juli 23, 2005

Himmelsk, helig och underbar chokladkaka

Häromdagen gjorde jag en himmelsk, helig och underbar chokladkaka, hämtad från Renée Voltaires kokbok Alltid hungrig. Kakan var verkligen så god som namnet berättar!

När semestern är slut den 1e augusti ska jag börja med GI-metoden igen, så fram till dess gäller det att passa på. Jag kan faktiskt tänka mig att den här kakan inte alls är så dum GI-mässigt heller, även om den innehåller en och annan kalori. Den är otroligt mäktig, så man orkar inte äta så mycket av den.


Receptet...


Jag valde att rosta en del ingredienser, även om det inte stod i receptet: 1 dl pinjenötter, 1 dl grovt hackade hasselnötter, 2 dl pistagenötter, 1/2 dl sesamfrön och 1 dl pumpafrön (dessa hoppade jag över). Hacka 1 dl aprikoser och 1 dl torkade fikon. Smält 300 g mörk choklad i vattenbad. Rör därefter ner 1 1/2 dl vispgrädde och ett halvt paket delade digestivekex. Blanda i övriga ingredienser samt 1 dl russin. Spara lite nötter till dekoration. Klä en tårtform med smörpapper. Häll i smeten samt de sista nötterna. Låt stå i kylen ca 6 timmar.

Inga kommentarer: