torsdag, juli 20, 2006

Fiskgryta


Nu har Magnus och jag varit ute och seglat med mina föräldrar några dagar. Min syster Sarah kom också med en sväng. Det blev en tur i Öresund: Limhamn - Kyrkbacken på Ven - Helsingör - Rungsted - Kastrup. Det var en härlig resa med helt otroligt väder!

I en hamn köpte vi färsk torskfilé och på den gjorde jag en fiskgryta. Jag stekte fyra grovt delade rödlökar, två hackade vitlöksklyftor och en grovt delad fänkål i lite smör. Sedan spädde jag med ca 3 dl vitt vin, 1 1/2 dl matlagningsgrädde, en klick crème fraiche och 1 1/2 tärning fiskbuljong. Såsen fick puttra ca 10 minuter. Därefter la jag i nästan ett kilo urbenad torskfilé, som tidigare saltats och pepprats (efter pappas kloka inrådan) samt ett knippe färsk grön sparris i bitar och ca 2 msk hackad bladpersilja. Fisken blev klar på ca 5 minuter. Salta och peppra ytterligare om det behövs. Fisken serverade vi tillsammans med kokt potatis.

Inga kommentarer: